Moffabollar

I dag var det åter dags för Moffakalas! Det är svårt att veta vad man skall köpa till en som fyller 81 och inte vill ha något! Därför bestämde jag mig för att baka det som morfar älskar mest på denna jord, nämligen dammsugare! Jag hoppas att han blir glad! Receptet var väldigt lätt att följa, dock fick jag inte ur 30 st! Strösslet la jag till själv för att jag tyckte det var gulligt med små hjärtan! Och chokladen som blev lät jag doppa kakorna som blev kvar, jag använde vaniljdrömmar! Nu skall jag ut i solen igen!

Moffabollar / dammsugare/ punschrullar

  • 250 g kaksmulor
  • ½ dl florsocker
  • ½ tsk vaniljsocker
  • 2 msk kakao
  • ½ dl punsch
  • 25 g rumsvarmt smör
  • 200 g marsipan
  • 200 g choklad

Blanda kaksmulorna med florsocker, vaniljsocker och kakao. Rör om tills allt är krossat. Tillsätt punschen, lite i taget och rör om. Tillsätt sedan smöret. Rulla ca 30 små bollar och låt stå i kylen över natten. Kavla ut marsipanen och skär ut små fyrkanter som du klär varje boll med. Smält chokladen i ett vattenblad och doppa skarven av bollen där i. Låt bollarna svalna så att chokladen stelnar. Ringa smält choklad över bollarna.

Kommentera

