Slät linssoppa med smak av jordnöt

Och så var jordnötssmöret slut. Du har jag ätit jordnötssmör varje dag i 1½ vecka, och tro det eller ej, men jag börjar faktiskt tröttna lite. Men andra ord kommer jag inte köpa en ny burk på ett tag, men det har verkligen varit roligt att laga mat med smöret, för det har jag aldrig gjort innan.

Dagens soppa var mycket god, fast det krävs ju att man gillar jordnötter, annars kommer man att rata soppan direkt. Anledningen till att kanel står inom parentes, beror på att när jag slevat upp soppan blev jag nyfiken på att se hur det skulle smaka med lite kanel i. Så jag började med att röra ner lite kanel i soppan som låg i mina lunchlådor, och när det faktiskt smakade gott bestämde jag mig för att hälla kanel i alla skålar utom den jag skulle äta till middag (så det är gott utan kanel också)

Nu skall jag läsa en stund om kolhydrater och sedan får vi se vad som händer!

Slät linssoppa med smak av jordnöt

3-4 portioner

  • 1 lök
  • chilipulver
  • 5 dl buljong
  • 2 dl röda linser
  • 1 konserv tomatkross
  • 2 morötter
  • 150 g champinjoner
  • 3 dl kokosmjölk
  • 2-4 msk jordnötssmör
  • några droppar soja
  • Salt och peppar
  • (kanel om du vågar, men bara lite)
  • persilja

Hacka löken och fräs i olja och chilipulver. Häll på buljong och linser samt tomatkross. Låt koka upp. Skiva morötterna och svampen. Lägg ner morötterna i soppan och låt koka i 7 minuter. Lägg ner svamp och kokosmjölk, låt småputtra tills linserna är mjuka, glöm ej av att röra om ibland. Blanda ner jordnötssmöret, mixa soppan och smaka av med kryddor och persilja.

En reaktion på ”Slät linssoppa med smak av jordnöt

Kommentera

