Italienska fiskbiffar

I dag stod fiskbiffar på menyn, och när min mamma får bestämma så blir det i smak av Italien, därav de soltorkade tomaterna och parmesanosten. Smaken på dessa biffar blev mycket god. Dock vill jag uppmana att köpa fisk av god kvalitet, för bästa möjliga resultat. Jag köpte fisk från Willys, eldorado, och det var det värsta jag någonsin varit med om (risk för att överdriva). Fisken var seg och skinnig, passade inte alls för att göra biffar.

Italienska fiskbiffar

4 portioner
  • 400 g vit fisk av god kvalitet
  • 120 g lax
  • 1 ägg
  • 1 hackad schalottenlök
  • 3-4 slarvigt skurna soltorkade tomater
  • 50 g riven parmesanost (den man river själv är godast)
  • 1 kruka färsk oregano
  • Salt + peppar
  • 1 tsk citronsaft
  • Kruskakli
Mixa fisken till en grov färs, mixa ner ägget. Finhacka oreganon och vänd ner i färsen tillsammans med, parmesan, salt, peppar, citronsaft, och soltorkade tomater. Mixa snabbt så att allt blandar sig. Finhacka löken och vänd ner. MIXA INTE! Skölj händerna med kallt vatten och forma små biffar och vänd dem i kruskakli. Stek biffarna på medelvärme i smör. Ca 3 min per sida.  Servera. Förslagsvis med couscous blandat med oliver och gurka. Samt en yoghurt/kesellasås.
Kommentera

