Vegetarisk Stroganoff

Detta är ett recept jag har lagat många gånger, och det blir bara godare för varje gång. Receptet har jag hittat i min mammas samling, och jag tror att det kommer från något uråldrigt nummer av allt om mat! Men tiden har jag dock utvecklat receptet lite. När jag lagar det ökar jag mängden av både soja och tomatpuré, till är det supergott med torkade aprikoser!

Vegetarisk Stroganoff

4 portioner

  • 1 aubergine
  • 200 g champinjoner
  • 1 gullök
  • 2 msk olja
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 msk dijonsenap
  • 2 dl grädde
  • Salt och peppar
  • 2 msk japansk soja
  • ½ dl hackad persilja

Tärna auberginen. Hacka löken och dela svampen i mindre bitar. Fräs löken och auberginen i en kastrull. Lägg i svampen och låt fräsa lite till. Häll på grädde, tomatpuré, soja och senap. Låt koka upp. Krydda med salt, peppar och persilja. Låt puttra under lock i 20 min. Servera t.ex. med dinkel, torkade aprikoser och sallad.

Kommentera

