Lätta äpplekakan

Äpplepaj har en klar andraplats på min efterrättstopp! Jag bara älskar äpplepaj/kaka, speciellt om toppen är sådär krispig och lite knäckig. Och tillsammans med vaniljglass eller liknande är det helt oslagbart.

För några veckor sedan lovade jag att ta mig an uppgiften och göra en lite smalare äppelkaka/paj, och här har ni resultatet. Inte bara vara denna otroligt enkel att göra, jag har varken använt mig av något socker eller smör, och ändå blev det hur gott som helst. Till serverade jag vaniljkesella, men det går lika bra med vanlig vaniljsås, eller kanske lättglass?

Lätta äpplekakan

4 portioner

  • 4 söta äpple
  • 1.5 dl äpplemos
  • Kanel
  • Kardemumma
  • 0.5 dl gula russin
  • 1-1.5 dl startflingor light
  • Kesella vanilj

Tärna äpplena och blanda med moset, russin och kryddor. Lägg upp i en ugnsfast form och låt stå i en 200 grader varm ugn i ca 10-15 minuter. Ta ut formen när äpplena är mjuka. Strö över startflingorna och låt stå i ugnen i ca 3 minuter. Akta så att flingorna inte blir svarta. Servera med vaniljkesella.

Kommentera

