Pepparkaksnötter

Nu är det snart första advent. Och jag är en sådan person som håller stenhårt på att inga julgotter får förtäras innan denna söndag. Men när jag idag rostade lite nötter inför söndagen, ja då kunde jag helt enkelt inte låta bli att smaka. Det luktade nämligen helt gudomligt gott i hela köket, precis som någon bakat riktiga pepparkakor.
Smaken blev dessutom super, jag sitter och längtar efter att få gå till köket och hämta fler att sitta och tugga på.
Anledningen att jag hittade på detta recept var för att jag vill ha ett lite ”nyttigare” alternativ att bjuda på, alla gillar inte sliskig knäck och chokladigaste chokladen! Kanske kan någon GI-fanatiker tänka sig att smaka på dessa?

Pepparkaksnötter

  • 200 g nötter
  • Honung
  • Pepparkakskrydda
  • Kanel
  • Russin

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka nötterna i valfri storlek eller låt dem vara som de är. Blanda kryddor, nötter och honung i en skål. Häll ut nötterna på en kläddplåt. Se till så att nötterna inte ligger på varandra. Rosta dem i ugnen i ca 10 minuter, men kontrollera att de inte blir svarta. När de svalnat blanda med russin och lägg i en fin skål, servera till glöggen.

En reaktion på ”Pepparkaksnötter

Kommentera

