Lax med bönbytt

Här kommer ett gammalt favoritrecept från risenta som jag idag bjöd Calle på. Väldigt enkelt att göra, men ändå så gott. Något jag dock konstaterade när vi stod och lagade, var att detta var första gången jag ätit laxfilé i Uppsala. Har inte haft råd att köpa det innan.

Idag avvek vi lite från receptet och ugnsbakade fisken, mycket godare tycker jag, den blir inte lite torr då. Dessutom kryddade vi den med lite japansk soja och citronpeppar.

Jag tycker denna passar bäst till två portioner, däremot kan den passa fyra och man lägger till lite nudlar eller liknande.

Recept: Riesenta


Lax med bönpytt

2 portioner

  • 2 bitar lax
  • Olja
  • Japansk soja
  • Salt
  • Citronpeppar
  • 0.5 rödlök
  • 1 gul paprika
  • 1 liten zucchini
  • 1 burk röda bönor
  • Sweetchilisås
  • Salt
  • Mandel

Lägg laxen i en oljad ugnsfastform. gnid in laxen i soja, salt och peppar.
Stoppa in i en 200 grader varm ugn, och låt stå där i ca 10 – 15 min.
Hacka alla grönsaker. Hetta upp en panna och stek löken i några min,
häll sedan ner paprikan och zucchinin. När grönsakerna är mjuka, vänd
nerbönorna och chilisåsen. Låt bli varmt. Hacka mandeln och stek i en
torr panna.  Servera laxen med pytten och strö över hackad mandel.

Kommentera

