Farmor Anna-Lisas semlebullar

Det är kanske lite sent att lägga upp ett recept på semlor nu, men det går ju alltid att spara och använda nästa år, eller om man vill fuska och fortsätta att äta semlor några veckor. Denna gång blev det i alla fall inga ”nyttiga” semlor, och de blev hundra gånger godare än mina torra skorpor. Det jag gillade med detta recept är att de inte är så söta, för jag tycker faktiskt att det blir tillräckligt sött med mandelmassan.

Receptet: Calles farmor


Farmor Anna-Lisas semlebullar

15 st 

  • 100 g margarin
  • 3 dl mjölk
  • 50 g jäst för söta degar
  • ½ tsk salt
  • 1 dl socker
  • 1 ägg
  • ½ tsk hjorthornsalt
  • 1 liter vetemjöl
Sätt ugnen på 225 grader. Smält margarinet och häll på mjölken, värm till fingervarmt.Smula ner jästen i  en bunke och häll över mjölkblandningen  blanda sedan ner salt, socker och ägg. Blanda mjöl med hjorthornsalt och häll sedan ner i smeten. Blanda väl, tills degen släpper från kanterna.Låt jäsa i 10 min. 6. Baka ut 15 bullar och låt jäsa på en plåt under duk i 40 min. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och grädda i 5-10 min. Servera dem sedan på det sätt du 

gillar semlor.
En reaktion på ”Farmor Anna-Lisas semlebullar

Kommentera

