Vegetarisk biffstroganoff

Idag blev det min variant av biffstroganoff. Egentligen kanske den är precis som alla andra, men eftersom jag aldrig ätit det innan hade jag inte att jämföra med. Gott blev det i alla fall, och jag tror det hade blivit ännu godare om man haft vegetariska grytbitar istället för nötkött.

Vegetarisk biffstroganoff

4 portioner
  • 1 påse vegetariska grytbitar
  • 1 gullök
  • 2 vitlöksklyftor
  • paprikapulver
  • peppar
  • 0.5 dl linser
  • 2 dl lätt creme fraiche
  • 1.5 dl vatten
  • 1 buljongtärning
  • 1 msk senap
  • 2 msk tomatpuré
  • 1.5 msk japansk soja
  • 1 tsk vinäger
  • 2 morötter
  • 1 burk champinjoner

Koka linserna enligt förpackningen.  Hacka löken och bryn i smör med pressad vitlök och paprikapulver. Rör ner vegbitarna och låt de få färg. Häll på fraiche, vatten, buljong, senap, puré och soja. Låt puttra i 10 min under lock. Hyvla morötterna. Blanda ner i grytan tillsammans med svampen. Rör även ner de kokta linserna. Smaka av med kryddor. Servera med ris.

Kommentera

