Hönökaka

När jag var liten brukade det första jag gjorde när jag kom hem från skolan vara att bre en stor bit hönökaka med lätta och sedan lägga på många skivor goudaost. Det har jag slutet med, konstigt nog gillar jag  inte goudaost längre, och hönökaka har jag inte ätit på flera år.

Men igår blev det storbak i studentstaden, jag gjorde nämligen 12 rondeller hönökaka, och de var ännu godare än vad de varit när jag var liten. Egentligen bakade jag dem mest för Calles skull, men nu i efterhand var det lika mycket för min egen.

Mitt i allt bak tog dock vetemjölet slut, så jag fick ersätta med fullkorns, men det blev lika gott det. Dock använde jag inte 18 + 8 dl mjöl som receptet anger, utan jag använde 8 dl rågsikt 11 dl vetemjöl och resten fullkornsvetemjöl. Så det fungerar ju att göra lite ”nyttigare” hönökakor också.

Hönökaka

12 kakor

  • 50 g jäst
  • 50 g smör
  • 1 liter mjölk
  • 1/2 dl sirap
  • 1 msk salt
  • 8 dl rågsikt
  • 18 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 275°. Smält fettet, häll i mjölken och värm till ca 37°. Rör ut den smulade jästen i degspadet. Blanda ner sirap, salt, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt den jäsa i ca 40 minuter.  Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda och dela den i ca 12 bitar. Forma dessa till runda bullar, som får jäsa underbakduk i ca 20 minuter. Kavla ut bröden med kruskavel direkt på varma smorda plåtar, en på varje plåt. Nagga och grädda högt upp i ugnen i 3-4 minuter. Låt hönökakorna kallna på varandra mellan bakdukar. Då blir brödet mjukt. Hönökaka skärs upp i “tårtbitar”.

3 reaktioner på ”Hönökaka

Kommentera

