Kesoplättar

Keso har jag alltid i kylen, jag kan helt enkelt inte vara utan det, dessutom fanns det idag några stackars ägg. Så, det var helt enkelt att komma på något smarrigt att göra av detta till lunch. Omelett var jag inte speciellt sugen på, så det gick bort. Vad gör man mer av ägg? Jo pannkakor, därför bestämde jag mig för att testa att göra kesopannkakor.

Resultatet blev jätteGOTT! Jag åt upp alla själv, och nu är jag väldigt väldigt mätt, men gott var det. Något man skall tänka på är att steka dem på varje sida så det bildas en liten skorpa, annars kommer de gå sönder när man vänder dem.
Jag kryddade med kardemumma, men kanel eller vaniljsocker skulle nog också vara gott.

Kesoplättar

  • 250 g minikeso
  • 2 ekologiska ägg
  • 1 msk hackad mandel
  • 3 msk fullkornsvetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • Kardemumma eller annan god krydda
  • Smör

Vispa keso och ägg. Vispa ner krydda, mandel, bakpulver och mjöl. Vispa till en jämn smet. Stek några minuter på varje sida. Servera med tex bär, banan, honung, turkisk yoghurt, rivet äpple eller något annat gott.

Kommentera

