Mikkas peanut brownie

Igår var jag sugen på att baka något riktigt nyttigt för själen, men jag hittade inga recept jag tycker verkade roliga. Därför slängde jag ihop saker tills jag skapat den ultimata brownien. Och vad tror ni inte den innehöll? Jo, jordnötssmör såklart!
Kakan blev god och seg, fast väldigt maffig, man orkade inte sådan stor bit.

När jag tagit en liten bit och Calle tagit 2 stora slängde vi in den i frysen. Och när jag sedan gick dit några timmar senare för att nalla en bit, ja då var den 1000 gånger godare. Den var så himla underbart GOD när den var lite frusen. MUMS.

Mikkas peanut brownie

minst 10 bitar (man orkar inte mer)

  • 1.25 dl jordnötssmör
  • 100 g margarin
  • 3 dl socker
  • 1 dl muscavadosocker
  • 2 ägg
  • 1 msk kakao
  • 2.5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • salta jordnötter

Mosa jordnötssmör med margarin. Rör ner ägg och de två sorterna socker. Rör ner kakao. Blanda tills allt är en jämn smet. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vispa sedan ner det i smörblandningen. Smörj en form och häll ner smeten. Jämna till toppen och strö över jordnötter som du med en sked trycker ner lite i smeten. Grädda i ca 30 min i en 175 grader varm ugn.  Låt svalna under bakduk och servera.

Kommentera

