Blåbärslimpa

Brödet går åt fort, speciellt när det är hembakat. Så idag slängde jag ihop ett nytt bröd. Denna gång med blåbärssylt i, och det blev hur gott som helst. Till åt jag sedan färskost och blåbärssylt, det var som att äta kaka, hur gott som helst, ni måste testa!!

Blåbärslimpa

  • 5 dl mjöl t.ex. 3 dl graham och 2dl vetemjöl fullkorn
  • 1.25 dl solroskärnor
  • 0.5 dl linfrö
  • 0.5 dl kruskakli
  • 0.5 dl rågkross
  • ½ msk bikarbonat
  • 1 nypa salt ca 0.25 msk
  • kardemumma
  • 1 dl blåbärssylt
  • 2 msk honung
  • 2.5 dl yoghurt
  • 1 rivet litet äpple

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner det rivna äpplet, honung, sylt och yoghurt. Blanda till en jämn smet. Klä en brödform med bakplåtspapper, häll ner smeten och jämna till ytan. Grädda i 150 grader i ca 1½ timme eller tills brödet ej är degigt i mitten. Låt svalna i en handduk och skär sedan upp.

5 reaktioner på ”Blåbärslimpa

  1. Mitt blev aldrig klart inuti. Jag har en varmluftsugn. Mitt bröd var inne i 3 timmar för det aldrig blev klart. Vad kan jag gjort för fel? Det blev bara en enda deg inuti!

Kommentera

