Färsröra med tomat

Ibland ser jag recept som jag bara måste göra, det kryper i fingrarna på mig och jag vill bara ut i köket. Detta recept är ett sådant, saken är bara den att om man tittade på ursprungsreceptet skulle man inte se att det var samma. Jag tar bort, lägger till, ökar och minskar. Ja, denna gång tog jag nog bort nästan hela receptet och skapade ett helt nytt. Men GOTT blev det, tänker göra denna rätt många gånger.

Färsröra med tomat

4 portioner

  • 1 gullök
  • 2 klyftor vitlök
  • 1 zucchini
  • 400 g nötfärs eller quornfärs
  • 3 tomater
  • 80 g soltorkade tomater (jag gillar dem utan olja bäst)
  • 0.5 dl tomatpuré eller ketchup
  • Basilika
  • sambal oelek
  • Salt och peppar
  • Pasta och parmesanost

Finhacka löken, skär zucchinin i små kuber. Fräs lök med pressad vitlök. När den fått färg häll över i en stor kastrull. Stek först zucchinin mjuk, häll i kastrullen. Stek färsen färdig och häll i kastrullen. Tärna tomaterna och strimla de soltorkade tomaterna. Häll i kastrullen. Sätt på plattan och rör ner tomatpurén och sambal oelek i kastrullen. smaka av med basilika, salt och peppar. Låt röran bli så varm att tomaterna släpper ifrån sig vätska.  Servera med pasta och riven parmesanost.

Kommentera

