Daimbrownie

Jag har aldrig pluggat så mycket i hela mitt liv som jag gjort de senaste veckorna. Har säkert suttit 40 timmar i veckan, och jag är verkligen inte van vid det. Andra terminer har jag kunnat planera mina dagar lite som jag vill, och sedan ändå hunnit med att plugga.

Men nu har jag en helg som är helt pluggfri, nästan i alla fall. Därför passade jag på att leka lite i köket; och resultatet ser ni här. Väldigt gott blev det. Blev en stor bit efter lunchen 😀

Daimbrownie

  • 185 g smör
  • 100 g mörk choklad 70%
  • 3 ägg
  • 3.5 dl socker (2.5 dl strösocker + 1 dl muscovadosocker)
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 1.5 dl vetemjöl
  • 1.5 dl god kakao
  • 2 dubbeldaim

Smält smör tillsammans med choklad. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker fluffigt. Rör ner smörblandningen. Sikta ned mjöl, kakao, salt och bakpulver. Rör om. Dela daimen i stora bitar och rör försiktigt ned. Häll ner smeten i en ugnsfastform och grädda i ca 35 min. Servera med vaniljglass.

Kommentera

