Traditionell ärtsoppa

Igår spelade jag sims i 7 timmar och gjorde inte så mycket vettigt. Dock hann jag koka lite ärtsoppa och det blev en väldigt billig historia, kanske så billig så man kan köpa något roligt idag?  Jag är verkligen inte bra på att hålla en budget. Eller jag är bra på att inte köpa kläder och smink eller liknande. Men när det kommer till mat hatar jag att spara. I dag åt jag havregrynsgröt till frukost, utan nötter och bär? När hände det senast liksom. Nej, detta funkar inte nu skall jag bannemig till Ica Maxi.

Traditionell ärtsoppa

4 portioner

  • 5 dl torkade gula ärtor
  • 15 dl vatten + ½ msk salt
  • 12 dl vatten + ½ msk salt
  • 1 gul lök
  • 2-3 kryddnejlikor
  • 1 tärning buljong
  • timjan eller mejram

Blötlägg ärotrna i vatten 15 dl och salt i 6-12 timmar. Häll av vattnet. Häll ärterna i en kastrull med vatten 13 dl och salt. Koka upp under lock. Skumma av. Skala löken. Stick kryddnejlikorna i löken. Lägg löken i kastrullen och låt koka med ärtorna i 1 timme. I slutet av koktiden smula ner buljongen. Ta bort löken smaka av med salt och örter.

En reaktion på ”Traditionell ärtsoppa

Kommentera

