Bönlasagne

Här kommer den goda middagen vi åt idag. Denna rätt smakade verkligen över mina förväntningar, jättegott var det. Som vanligt så kryddade jag på ordentligt, så det blev några glas vatten till. Men min princip är att allt som skall in i ugnen skall kryddas mycket, ofta tycker jag smakerna försvinner.

Vill man inte ha bönor kan man testa quornbitar eller kyckling istället. Men jag tycker nog att ni skall testa bönor, mycket gott.

Bönlasagne

4 portioner

  • 2 gula lökar, halverade och skivade
  • 2 vitlöksklyftor
  • chili, curry, timjan och oregano
  • ½ hackad zucchini
  • 1 hackad paprika
  • 800 g tomatkross
  • 2 dl grädde (jag brukar ta 15%)
  • salt och peppar
  • 2 burkar bönor
  • 1 paket färska lasagneplattor
  • riven ost (gärna en mager)

 

Fräs den skivade löken med pressad vitlök. Häll ner zucchini, paprika och kryddor och låt fräsa i ca 2 minuter. Häll på tomatkross och grädde. Låt småputtra i några minuter. Salt och peppra. Häll ner sköljda bönor och ställa av från plattan. Börja med att hälla lite bönsås i botten av en ugnsfast form. Varva sedan plattor med fyllning. Toppa med bönsås och riven ost. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

Kommentera

