Nyttigare Hamburgebröd

Personligen hatar jag det hamburgebrödet man kan köpa i affären. Enligt mig är det svampigt, degigt och inte alls gott. Så igår bakade jag lite nyttigare egna bröd till hamburgaren.

Nyttigare Hamburgebröd

6 st

  • ½ paket jäst
  • 2.5 dl vatten
  • ½ dl rapsolja
  • 1 tsk salt
  • 1 dl havregryn
  • 1 msk linfrö
  • 5-6 dl dinkelsikt
  • Kruskakli

Rör ut jästen med fingervarmt vatten. Blanda ner olja och salt. Rör ner linfrö och havregryn. Arbeta ner lite mjöl (spara lite) i taget tills degen är arbetbar men lite kladdig (dinkeldeg skall vara lite kladdig). Låt jäsa i 30-40 min under bakduk. Arbeta degen med mjöl och forma 6 bullar. Lägg på plåt och låt jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bröden med ägg/mjölk/vatten och strö över lite kruskakli. Grädda i ca 10 min. Låt svallna under bakduk på galler.

2 reaktioner på ”Nyttigare Hamburgebröd

Kommentera

