Spenatlasagne med riccota

Jag lyckas sällan med spenatlasagne, ofta blir den vattning eller bara inte god. Kanske beror det på att jag aldrig följer recept utan blanda och kladdar efter eget huvud. Denna gång lyckades jag dock, och om jag får skryta lite måste jag säga att det var den godaste lasagne jag ätit. Den var så krämig, mums!

Spenatlasagne med riccota

4 portioner

  • 1 lök
  • 1 klyfta vitlök
  • sambal oelek
  • 1 riven zucchini
  • 500 g frusen spenat
  • 1 burk lätt cream fraiche
  • 1 tärning buljong
  • peppar
  • muskotnöt
  • 250 g riccota
  • 1 paket färska lasagneplattor
  • smakrik riven ost

Hacka löken och riv zucchinin på ett rivjärn. Fräs löken i smör tillsammans med sambal och pressad vitlök. Rör ner zucchini. Rör ner spenaten och låt det puttra lite så att lite av vattnet från spenaten försvinner. Rör ner fraiche, buljong, peppar och lite riven muskotnöt. Låt puttra några minuter på svag värme och smaka av. Sätt ugnen på 225 grader. Börja med att hälla lite spenatröra i botten av en form, lägg på plattor, varva spenatröra och klicka ut lite riccota och lägg på plattor. Toppa med spenatröra och riven ost. Grädda i 15-20 minuter. Servera med en god sallad.

Kommentera

