Supermusli

Jag har en kompis som ofta berättar hur beroende hon är av sin hemmagjorda musli. Jag som alltid köpt färdiggjord bestämde mig därför för att blanda ihop det jag hade hemma i skåpen, köpa till lite torkad frukt och sedan rosta. Resultatet blev supergott, nu förstår jag vad hon menar med beroende, jag har ätit flera portioner bara på några dagar.

Supermusli

20 portioner

  • 5 dl havregryn
  • 5 dl rågflingor
  • 1 dl havrekli
  • ½ dl linfrö
  • ½ dl solroskärnor
  • 1.5 dl hackad mandel
  • 1.5 dl hasselnötter
  • 1 dl torkat äpple i bitar
  • 1 dl russin
  • 1 dl honung med citronsmak
  • 2 dl vatten
  • 2 msk olja
  • kanel och kardemumma

 

Blanda gryn med hackade nötter och linfrö. Blanda vatten, olja och honung. Häll över grynen och blanda ordentligt. Häll på en klädd plåt och rosta i en 200 grader varm ugn i 30 minuter. Vänd om bland grynen ofta så att de inte bränns. När grynen kallnat, vänd ner den hackade frukten och förvara muslin i en tät burk.

2 reaktioner på ”Supermusli

Kommentera

