Syrliga brytbullar

Nu har brödnarkomanen varit i farten igen. Denna gång slängde jag ihop alla små mjölslattar jag hade hemma och bakade ett gott bröd. Detta brödet passar med ett pålägg som smakar mycket då brödet i sig är väldigt neutralt.

Syrliga brytbullar

20 st

  • 25 g smör
  • 2 dl vatten
  • ½ dl sirap
  • 50 g jäst
  • 1 tsk salt
  • 200 g kesella
  • 10 – 12 dl mjöl (jag hade dinkelsikt, rågsikt och vetemjöl) grövre varianter rekommenderas inte mer än 1-2 dl.

Smält smöret och blanda med vatten och sirap. Smula ner jästen i en bunke och häll över smörbladningen lite i taget när den är 37 grader. Tillsätt kesella och salt. Rör om. Sedan mjöl, lite i taget och arbeta tills degen är smidig. Täck över bunken och låt jäsa i 30 min. Ta upp degen och arbeta på mjölat bord, rulla i två jämna längder. Skär varje längd i 10 lika stora bitar. Forma varje bit till en bulle. Placera bullarna tätt på en plåt med papper. Pensla bullarna med smör eller ägg. Strö över något gott, tex solroskärnor och låt jäsa under duk i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader och grädda sedan i 15 min. Låt svalna på galler och äta när de är lite kallare.

En reaktion på ”Syrliga brytbullar

Kommentera

