Saftiga Kanelbullar

Jag har alltid älskat mammas bullar, inget slår ju det som mamma gjort? I går kom jag på att jag förhoppningsvis någon gång kommer bli någons mamma och då måste jag ju också ha mitt bullrecept. Därför bakade jag bullar, och de blev gudagoda. Nyckeln till goda bullar är, mycket smör i fyllningen.

Saftiga Kanelbullar

ca 30 st

  • 100 g smör
  • 3 dl standard mjölk
  • 1 paket jäst för söta degar
  • 2 dl kesella 1%
  • 2 tsk salt
  • 1 msk kardemumma
  • 1½ dl strösocker
  • ca 14 dl vetemjöl

fyllning

  • smör
  • socker
  • kanel
  • vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och låt bli fingervarmt. Häll över smulad jäst och låt jästen lösas upp. Rör ner kesella, salt, kardemumma och socker. Blanda ner lite mjöl i taget, arbeta ordentligt och häll i mjöl lite i taget tills du fått en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Knåda degen smidig på ett bakbord. Dela degen i två bitar och kavla ut rektanglar. Bred ut fyllningen, spara inte på smöret utan smöra ända ut i kanterna. Strö socker, kanel och lite vaniljsocker över. Rulla ihop degen till en rulle och skär varje rulle i 15-20 bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk i 30 minuter. Vispa upp ett ägg och pensla bullarna, strö över pärlsocker om så önskas. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i 7-8 minuter.

En reaktion på ”Saftiga Kanelbullar

Kommentera

