Vitlöksfoccacia

Förr kunde jag äta soppa utan bröd, det kan jag inte längre. En måltid med soppa utan bröd är ingen måltid för mig. Nu skall ni dock veta att det inte fungerar med vilket bröd som helst, nej nej, det skall vara hembakat!
Senast blev det en god vitlöksfoccacia, receptet kommer från skolan.

Vitlöksfoccacia

1 stort eller 2 små bröd

  • 1-2 hela vitlökar, jag tog 1
  • ½ dl olivolja
  • ½ dl hackad basilika och persilja
  • ½ tsk salt
  • ½ paket jäst
  • 2½ dl vatten
  • 2 msk olivolja
  • ½ msk salt
  • 6-7 dl vetemjöl

Skala vitlöken och koka klyftorna i lättsaltat vatten i 5 min. Spola hastigt av med kallt vatten och låt rinna av. Lägg dem i en skål med olja, örter och salt. Marinera medan du gör degen.
Smula jäst i en bunke. Häll över fingervarmt vatten och rör ut jästen, rör ner olja och salt. Arbeta in mjöl, lite i taget. Spara lite till utbak. Låt jäsa under duk i 40 min. Ta upp degen på bakbord och knåda smidig med resterande deg. Kavla ut till en platta eller forma två runda bullar som du plattar ut. Halvera vitlöken och tryck ner i kakdegen. Stänköver örtoljan. Grädda mitt i ugnen på 250 grader i 12 minuter. Låt svalna innan du skär i den.

Kommentera

