Purjo- och kesopaj

Jag är nu i en pajperiod. Sedan jag köpte en ny pajform har det blivit paj en gång varje vecka, och det är inget jag tänker sluta med i första taget! En bit paj med en fräsch sallad är höjdpunkten på dagen och jag längtar alltid till måltiden när jag vet att det kommer serveras en paj!

Här kommer den senaste pajen vi åt. Jag passade även på att för första gången testa den ekologiska keson från arla, den får tummen upp!

Purjo- och kesopaj

4 portioner

  • 100 g smör
  • 3 dl mjöl
  • 2 msk kallt vatten
  • Nyp ihop alla ingredienser och låt stå kallt i 30 minuter.
  • 2 purjolökar
  • 3 ägg
  • 250 g keso
  • 2 dl riven herrgårdsost
  • chilipulver
  • salt och peppar

Skölj och skär löken i små ringar. Koka i saltat vatten i 4 minuter och låt rinna av ordentligt. Blanda ägg, keso, ost, chilipulver salt och peppar. Rör ner purjolöken. Ugnen skall du sätta på 225 grader och förgrädda det naggade skalet i 10 minuter. Sedan häller du i fyllningen och gräddar i 20-25 minuter. Låt svalna något innan du skär upp pajen och servera med en sallad.

Kommentera

