Rågbröd

Det finns så få saker som jag tycker är så gott som nybakat bröd, det är utan tvekan bland det godaste jag vet. I går medan jag satt och bläddrade i tråkiga papper lät jag en deg jäsa och gräddas. Brödet blev väldigt gott men svårt att skära. När jag i morse skulle skära upp brödet blev det väldigt tjocka bitar. Kanske jag som gjort något fel, men smaken var det inget fel på!
Jag kan meddela att brödet dessutom är väldigt mättande, jag åt två skivor med keso och banan imorse och är fortfarande mätt, trots löpträning.
Har man brödkrydda hemma går det även bra att använda som smaksättning.

Recept:Arla


Rågbröd

  • 4 dl filmjölk
  • 25 g jäst
  • 1/2 dl flytande margarin
  • 1 1/2 tsk salt
  • 2 tsk stött anis
  • 2 tsk stött fänkål
  • 3/4 dl brödsirap
  • 4 dl grovt rågmjöl
  • 3– 3 1/2 dl vetemjöl special
  • 2 dl solroskärnor
  • 1 dl linfrö

Värm filmjölken till 37°. Rör ut jästen i filmjölken i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta till en lös deg, ca 10 min. Låt jäsa 30 min. Sätt ugnen på 200°. Häll degen i en smord, avlång bakform, ca 1 1/2 liter. Låt jäsa ca 30 min. Sänk temperaturen till 175°. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp brödet och låt svalna på galler. Linda in brödet i en bakduk och låt det ligga till nästa dag.

Kommentera

