Köttfärspaj med galler

I helgen satt jag och en del av min familj och pratade om vilka maträtter vi kommer förknippa med barndomen när vi är äldre. Med min pappa kommer jag förknippa Östras bröd, det är en slags sirapslimpa som är himmelskt god. Men din mamma kommer jag bland annat komma ihåg denna paj som jag alltid ville ha när jag var liten. I dag bjöds jag på pajen igen och den smakader precis som när jag var liten.

Pajen blir godast om man gör degen med mycket smör. Men vill man ha en smalare variant kan man alltid göra en deg med kesella.

Köttfärspaj med galler

4-6 portioner

  • 1 pajdeg
  • 500 g nötfärs
  • 1 paket tärnad bacon
  • 1 gul lök
  • 2-3 paprikor
  • 2 dl vatten
  • 1.5 dl creme fraiche 34 %
  • salt och peppar
  • torkad basilika och mejram
  • 2 msk balsamvinäger
  • 1 ägg

Gör pajdegen och ställ i kylen i 30 min. Bryn bacon, färs, hackad lök och paprika i omgångar. Blanda sedan allt med vatten och fraiche, kryddor, örter och balsamvinäger. Låt sjuda i ca 5 minuter. Häll i en pajform som på bilden. Kavla ut degen och skär ut remsor som du lägger som ett galler över fyllningen, skär också ut remsor som du lägger runt kanten. Vispa upp ett ägg och pensla degen. Grädda i 30 min på 200 grader. Servera med en sallad.

Kommentera

