Lemon meringue pie

Visst är det något speciellt med en midsommar med vackert väder? Denna midsommar klarade vi oss nästan hela vägen, men på slutet fick vi stå med paraply över grillen. Efter en god middag kom middagens höjdpunkt, tårtan. Denna gång valde jag att göra en citrontårta och jag valde mellan denna och keylime pie. Denna tårta var så god så jag åt tre bitar med vispgrädde, och skulle nog kunna äta ännu fler om inte resten av familjen stoppat mig!

Om man kör denna paj får man gärna se till att ha en sprits hemma, det hade inte jag så jag fick spritsa med en fryspåse, så topparna blev inte så fina haha! En väldigt god och fräsch paj i alla fall!

Lemon meringue pie

8 bitar

Sockerdeg

  • 3 dl vetemjöl
  • 75 g smör
  • 1 dl florsocker
  • ½ krm salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg + 1 äggula

Arbeta snabbt ihop alla ingredienser utom äggen till en smulig massa i en matberedare. Tillsätt äggen och kör hastigt ihop smulorna till en deg. Låt vila 1 timme i kylskåp.

Citronkräm

  • rivet skal av 1 citron
  • saft av 2 citroner
  • 2 dl strösocker
  • 2 msk smör
  • 3 äggulor
  • 3 dl vatten
  • 4 msk maizena

Maräng:

  • 3 äggvitor
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk citronsaft

Kavla degen eller tryck ut den i en springform. Nagga botten med en gaffel. Ställ in i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda pajdegen längst ner i ugnen i ca 20 min. Blanda alla ingredienser till citronkrämen i en kastrull. Låt sjuda under omrörning tills krämen är tjock, den får INTE koka. Häll krämen i pajformen och låt svalna. Släta till ytan. Blanda äggvitorna med socker och citronsaft i en helt ren och torr bunke. Sätt bunken över en kastrull med sjudande vatten och vispa med elvisp tills marängen är styv och tjock. Sätt ugnen på 250 grader. Spritsa ut små marängtoppar på kakan. Och grädda sedan i ca 3-5 minuter. Låt svalna och ta bort formens kant.

En reaktion på ”Lemon meringue pie

Kommentera

