Lantbrödskakor

Här kommer receptet på det senaste brödet jag bakade. Mycket gott och min kusin som var försökskanin sa att det var jättegott, så testa nu!! Jag använde mörkt lantmjöl men utan ättika kan man använda ett ljust mjöl om man inte vill ha ett grövre bröd.

Dessa är jättegod med färskost, tomat och lite havssalt.

Lantbrödskakor

20 st

  • 50 g jäst
  • 5 dl filmjölk
  • 1½ tsk salt
  • 2 tsk ättiksprit
  • 1 tsk finstött anis
  • 1 tsk finstött fänkål
  • ca 1 liter mörkt lantmjöl

Smula ner jästen i en bunke. Värm filen till 37 grader och lös upp jäst i den. Rör ner salt, ättika och kryddor. Arbeta ner lite mjöl i taget och arbeta kraftigt i 4 minuter i maskin och 8 min för hand tills den är smidig och släppt från kanterna. Låt jäsa under duk i 1 timme. Ta upp degen på en mjölad bänk, knåda in resten av mjölet. Baka ut degen till runda kakor, ca 8 cm i diameter. Platta ut med handen. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och nagga alla kakor. Låt jäsa under duk i 30 min. Sätt ugnen på 175 grader. Pensla bullarna med vatten och strö gärna över lite frön. Grädda i ca 20 minuter, kontrollera hela tiden då alla ugnar är olika bra. Låt sedan svalna på galler under duk.

Kommentera

