Daim och vaniljglass

Har man aldrig ätit riktig gräddglass vet man inte hur riktig gräddglass skall smaka!
Jag är en glassälskare som ni alla vet och jag tycker nästan aldrig att någon glass är äcklig. Favoriten är såklart Ben and Jerry och jag kan utan problem äta en hel burk själv, det är verkligen mat för själen!
Nu var det däremot så att igår var jag inte sugen på köpglass utan ville göra min egen (utan glassmaskin, för en sådan har jag inte). I senaste numret av ELLE mat & vin fanns det passande nog ett recept på glass så det snodde jag och blandade ner krossad daim. I efterhand kan jag säga att jag inte ångrar mig en sekund, nu vet jag hur ÄKTA gräddglass skall smaka, och då behöver man inte en hel burk utan det räcker med 2 små kulor för att bli nöjd!

Detta är verkligen äkta vara, inga färgämnen, inga onaturliga smaker och inga stabiliseringsmedel eller liknande. Tummen upp!

Recept: Elle Mat & Vin


Daim och vaniljglass

4-5 portioner

  • 1 vaniljstång
  • 3½ dl vispgrädde
  • 6 äggulor
  • 1.5 dl socker
  • 1 dubbeldaim

Dela vaniljstången och skrapa ut fröna i en kastrull. Häll på ½ dl grädde och stången. Låt sjuda under omrörning, låt det EJ koka. Ta av från platan och låt svalna. Lyft ut vaniljstången. Vispa resterande grädde hårt. Vispa äggulorna med sockret så det blir vitt och pösigt. Blanda vaniljblandningen med äggen. Krossa daimen och blanda ner. Blanda ner ägg/daimblandningen försiktigt i den vispade grädden.Häll i en form med lock och frys i minst 4 timmar.

Kommentera

