Yakitorikyckling

Min Calle är ett litet Japanfreak. Han gillar maten, musiken, filmerna tecknade som otecknade, språket ja allt? Han gillar till och med Japan så mycket att hans kompis sa att bästa sättet för mig att få Calle intresserad är att vara en japanska!
På detta vis har jag också blivit intresserad av Japan och främst i form av maten. Jag älskar hur de lägger ner så stor möda på hur maten framställs och att färska råvorar är i fokus.

För några dagar sedan kom en kompis hem till mig med en flaska sherry som jag så länge önskat mig och det firade jag med att göra egen yakitori till mig och Calle. Gott!!

Yakitorikyckling

  • 1 dl japansk soja
  • ½ dl torr sherry
  • 2 msk råsocker
  • 2 klyftor pressad vitlök
  • 3 kycklingfilér

Strimla kycklingen och lägg i en påse. Blanda marinaden och häll ner i påsen. Vänd runt, knyt ihop påse och marinera över natten i kylskåpet. Grilla eller stek innan servering

Servera tex som jag åt den: Tunnbröd, majonnäs, lök, mangold och avocado.

Eller som Calle åt den: Ris och sojasås med en klick jordnötssmör

Kommentera

