Chunkey Monkey Brownie

När man har tråkigt och inte är på humör brukar det hjälpa att baka något sött och smarrigt! Denna gråa och regniga dag var det helt rätt att baka något. Efter lite beslutsångest bestämde jag mig för att baka Leilas brownies med banan. Det blev gott, men måste måste säga att jag ätit snäppet vassare brownies. Jag gjorde dessutom bara en halv sats, tycker det räcker för två pers hihi 🙂

Chunkey Monkey Brownie

1 plåt

  • 350 g mjukt smör
  • 6 dl strösocker
  • 3 dl kakao
  • 1 dl ljus sirap
  • ½ tsk salt
  • 6 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 3 bananer
  • 300 g mörk choklad
  • 200 g valnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt. Rör ner kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten. Skiva banan, hacka nötter och choklad och rör ner. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsform med kant. Fyll den med smeten. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30-35 min. Prova med en sticka, stickan skall vara kladdig. Servera med vispad grädde.

Kommentera

