Pestolax

Tanken var att jag skulle åka och storhandla igår men tiden blev knapp och jag orkade inte cykla dryga milen, dessutom halva vägen med tunga kassar och ryggsäck. Därför smet jag inte på ICA direkt efter träningen och plockade ihop något. Det fanns lax som var på extra pris så det blev det givetvis, även avocado var billigt så det fick också hoppa ner i korgen. Jag bestämde mig i alla fall för att göra pestolax med en god sallad och så blev det.

Maten blev jättegod, precis sådan mat jag älskar! Över laxen toppade jag med lite rostade valnötter men det går bra med vilken nöt eller frö som helst!

Pestolax

2 portioner

  • 2 bitar lax ca 125 g st
  • 2 msk cream fraiche
  • grön pesto efter smak
  • salt och peppar
  • hackade och rostade valnötter
  • en god sallad

Sätt ugnen på 180 grader. Lägg laxbitarna i en ugnsfast form och skär ett snitt i mitten på dem. Blanda pesto och fraiche. Fyll snittet i laxen med pestoröran, det gör inget om det rinner ut över laxen. Salta och peppra. Baka i ugnen i 10-15 minuter beroende på hur rå man vill ha sin lax. Servera med en god sallad och en bit bröd för den som är hungrig!

Kommentera

