Broccolisoppa med oststicks

Ibland är grönsaker tråkigt och man kommer inte på något roligt att göra med dem, eller hur kan det vara så? Då brukar jag mixa ner dem i en soppa och äta med något gott bröd eller liknande. Calle är aldrig speciellt förtjust i soppa vilket gör att jag måste fjäska med tillbehör om jag skall få ha kvar min sopptorsdag. Denna gång gjorde jag oststicks från Klara Dessers kokbok. Jag tycker att de blev goda och lyckades trycka i mig en medan jag väntade på Calle och sedan en till soppan. Gör ni dessa rekommenderar jag att ni inte gör dem så stora som jag gjorde, men blir lite illamående av allt fett tillslut haha! Så gör fler än 6, gärna det dubbla!

Broccolisoppa med oststicks

4 portioner

  • 1 gul lök
  • 2 klyftor vitlök
  • 2 stånd broccoli
  • 5 dl vatten
  • 1 tärningbuljong
  • chilipulver
  • 3 dl grädde
  • salt och peppar

Hacka lök och vitlök. Dela broccolin i bitar. Fräs i smör. Häll på vattnet, buljong och chili och låt koka under lock i ca 10 min. Mixa soppan slät, häll på grädde och låt puttra under lock i ca 3 minuter till. Smaka av med salt och peppar.

Oststicks

  • 100 g stark ost
  • 125 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 msk kallt vatten
  • 1 ägg
  • sesamfrön

Riv osten. Blanda ihop med smör och mjöl i en matberedare. På slutet tillsätter du vattnet. Krama ihop till en boll och låt ligga i en påse i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Forma degen till ca 10-12 stänger som du penslar med uppvispat ägg och rullar i sesamfröna. Lägg på en plåt med papper. Baka i ca 6-8 minuter (kan behövas upp till 15 min om du gjort dem stora). Låt dem sedan svalna något och servera med soppa.

En reaktion på ”Broccolisoppa med oststicks

Kommentera

