Boeuf Bourguignonne

Jag berättade för några dagar sedan att jag och Anna av ren slump stötte på jättebilligt svenskt ekokött! Vi köpte på oss så mycket som vi orkade bära och bland annat fick grytbitar av nötkött följa med hem.

Ganska tidigt bestämde jag mig för att göra boeuf bourguignonne. Jag hade aldrig ätit det tidigare och bilden i min gamla receptpärm såg mysig och inbjudande ut.

Jag tycker att grytan blev jättegod! Köttet blev verkligen fint när det fått stå och puttra så länge och smakerna blev väldigt mustiga. Till serverade vi färskt bröd, det försvann också i ett rasande tempo

Boeuf Bourguignonne

4 portioner

  • 500 g grytbitar av nötkött
  • Smör
  • 75 g bacon
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 1 tsk salt
  • peppar
  • ½ tsk timjan
  • 1 msk redningsmjöl
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 lagerblad
  • 4 dl rött vin
  • 10 smålökar
  • 200 g champinjoner
  • 1-2 vitlöksklyftor

Skär köttet i tärningar och bryn i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta. Klipp baconen i strimlor och fräs i en stekpanna. Skala och finhacka lök och morot. Fräs hacket med baconen och lägg sedan över i grytan. Krydda, strö över redningsmjölet, i med tomatpuré och lagerblad. Rörom. Späd med rödvin och låt grytan puttra på låg värme i 1.5 timme. Skala smålökarna, ansa champinjonerna och bryn lätt. Tillsätt lök och svamp när det är ca 30 minuter kvar av koktiden. Pressa också i vitlöken. Smaka av och krydda eventuellt lite mer. Servera med ett glas rött och gott bröd.

Kommentera

