Havrescones

Efter en morgon som mest bestått av att gå upp, gå och lägga mig, gå upp och gå och lägga mig, gick jag till ica för att köpa smör och bakpulver! Helt plötsligt hade jag blivit grymt sugen på scones med ost och lemoncurd. Har ni inte testat att äta scones med lemoncurd så beordrar jag er att göra det snarast! Mums!

När jag bakat klart hade jag tekalas med världens trevligaste gäst. Vem ser ni nedan!

Recept: denna sida!


Havrescones

4 kakor

  • 3 ½ dl mjölk
  • 100 gram smör
  • 2 ½ dl havregryn
  • 6 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 msk socker
  • 1 tsk salt

Blanda mjöl, havregryn bakpulver, socker och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.Blanda ner havredryck eller mjölk och rör ihop till en deg, sluta när du kan kan forma till en deg.Dela degen i 4-6 bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors.Nagga kakorna med en gaffel. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade!

Benjamin var inte så förtjust i bröd, han ville hellre ha ost!

Kommentera

