Mangokyckling

Att äta korvgryta och blodpudding i en vecka brukar göra susen för matlagningsmotivationen. Jag köpte dessutom en ELLE mat & vin igår och visst började suget att laga något gott krypa fram. Jag har hopp!

Vissa av er blev lite oroliga för mig. Så jag kan meddela att inget allvarligt har hänt här, det är bara det att jag snart skall flytta vilket är jobbigt både därför att man skall packa och städa och dels för att det är jobbigt att flytta från Calle (vi har inte gjort slut). Dessutom vet jag inte vad som kommer hända efter jul plugg eller jobb?

Här kommer i alla fall receptet på en av mina och Calles favoriträtter. Grytan åt jag faktiskt första gången i skolan och alla tyckte att den var jättegod.

Mangokyckling

4 portioner

  • 4 kycklingfiléer
  • Salt och peppar
  • smör
  • 1 purjolök
  • 2 dl grädde
  • 1-2 dl vatten
  • 1 tärning buljong
  • 1 msk kinesisk soja
  • ca 1 tsk sambal oelek
  • 2 msk mango chutney
  • 1 mango eller mangotärningar

Strimla kycklingen och löken. Stek i smör, salta och peppra. Tillsätt grädde, vatten, buljong, soja, sambal, mangochutney. Låt koka upp och låt puttra under lock i ca 10 min. Tärna mangon och lägg ner i pannan. Låt allt bli varmt och servera med ris.

Kommentera

