Lax i krämig örtsås

Nästan varje gång det är tillfälle att avge löften säger jag att jag i matväg skall börja äta mer fisk. Eftersom jag säger detta varje gång kanske ni förstår att jag är dålig på att hålla mina löften. Ärligt, så tycker jag inte om fisk så mycket. Eller ännu ärligare, all fisk jag tycker om är den dyraste och det gillar inte min plånbok 🙂 Lax tycker jag däremot om och idag åt jag den i en mycket god rätt.

Lax i krämig örtsås

4 portioner

  • 1 purjolök
  • ½ gullök
  • 1 gul paprika
  • 4 laxfiléer
  • 1 burk creme fraiche
  • 2.5 dl grädde eller 1.5 dl grädde + 1 dl mjölk
  • Valfria örter
  • ½ fiskbuljongtärning
  • Peppar
  • Pressad potatis och en sallad

Skär grönsakerna och lägg i en ugnsfast form. Lägg på fisken. Värm frauche, grädde, örter och buljong. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över fisken och baka i 200 grader i ca 15 minuter. Servera med pressad potatis och en sallad.

En reaktion på ”Lax i krämig örtsås

Kommentera

