Frukt- och nötcookies

Ni kanske har lagt på minnet att jag också blogga för Kung Markatta? Ni som inte visste, ni gör det nu! Jag brukar vilket fall som helst göra lite recept för dem och senast var det bland annat några kakor.

Jag kan ju berätta att min familj har blivit som galna i dessa och min kusin frågade senast idag när jag skulle baka nya.

Frukt- och nötcookies

ca 25 st

  • 150 g rumsvarmt smör
  • 0.5 dl hasselnötter
  • 0.5 dl cashewnötter
  • 0.5 dl sultanrussin
  • 150 g hackad mörk choklad
  • 3 dl vetemjöl
  • 6 dl havregryn
  • 1 1/4 dl råsocker
  • ½ tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk lönnsirap
  • ½ dl vatten

Hacka nötterna och chokladen. Blanda mjöl, havregryn, socker, salt och bakpulver. Rör samman med smöret. Tillsätt lönnsirap, vatten, choklad, nötter och russin. Rulla till två rullar och packa dem hårt i gladpack. Låt ligga i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader. Ta ut rullarna och skär ca 12 bitar per rulle. Om degen smular, samla smulorna i handen och pressa hårt till en platt kaka. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 12 minuter. Låt svalna på galler och förvara tätt förslutet.

8 reaktioner på ”Frukt- och nötcookies

  1. Vad härliga dom ser ut, höga och saftiga och fina 🙂

    Svar: Jag har ögonen med mig när jag är i mataffärer 😉
    Missa inte Ben and Jerrys två nya smaker som kommer vecka 9-10!!! 🙂

Kommentera

