Spaghetti bolognese

Detta recept har jag redan publicerat en gång men det var så gott så jag tänkte att jag gör det igen.  Förra gången skrev jag såhär:

Innan jul fick jag kokboken ”var rädd om maten” hemskickad. Boken bygger på konceptet att man skall spara på rester och använda dem dagen efter i en ny rätt, kul och bra tycker jag! Vi testade en recept för någon dag sedan och gjorde sedan en ny rätt av resterna, det blev supergott tycker jag! Rekommenderar starkt.

Jag tycker att det får räcka, jag kan inte säga mer än att jag är mätt i magen nu.

Spaghetti bolognese

4 portioner

  • 250 g tagliatelle
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 1 bit rotselleri
  • 1½ msk tomatpuré
  • 1 klyfta vitlök
  • 600 g färs
  • 1 dl köttbuljong
  • 2 dl rött vin
  • 1 förpackning krossade tomater
  • 1 tsk oregano
  • 1 tsk timjan
  • 1 msk socker
  • salt och peppar

Skala och hacka löken. Skala och riv moroten och rotselleri. Fräs grönsakerna mjuka i smör, fräs med tomatpuren och vitlöken på slutet. Ta upp och lägg i en kastrull. Fräs färsen gyllenbrun i olja i omgångar och lägg över i kastrullen. Tillsätt vin, buljong och tomatkross. Krydda med örter och socker. Koka upp och sänk värmen och sjud på svag väre under lock i 20 min. Krydda med salt och peppar. Servera med pasta och gärna lite parmesan.

2 reaktioner på ”Spaghetti bolognese

  1. Pingback: Paj bolognese «

Kommentera

