Paj bolognese

Och så var det det där med att inte slänga mat.  Jag har säkert berättat innan att det gör ont i mitt hjärta att slänga mat, speciellt om det är något som tidigare gått runt på får jord. Med bakgrund av detta fryser jag ofta in så mycket jag bara kan. Kanske inte alltid så roligt dock, min mamma tog en låda till jobbet i hopp om att få en lunch. I lådan låg en slatt av en köttfärssoppa vilket med bestod av tomatsås och några skruttar köttfärs.

Hur som helst. Att laga storkok av något och sedan dagen efter förvandla rätterna till en ny spännande rätt det är min grej, i like it! Detta recept är ett bra exempel på sparamat.

Paj bolognese

4 portioner

  • 1 pajdeg
  • resterna av köttfärsen
  • riven ost (varför inte små ostbitar du har kvar i kylen)
  • 2 ägg
  • 2 dl mjölk
  • salt och peppar

Gör pajdegen och låt stå kallt. Låt färsen puttra och släppa vätska. Nagga och förgrädda skalet på 200 grader i ca 12 min. Fyll skalet med färs, ost och äggstanning. Grädda i ca 20 min eller tills äggstanningen stelnat. Låt stå några minuter innan du skär upp pajen.

3 reaktioner på ”Paj bolognese

  1. Åh jag hatar också att slänga mat, jag gör det absolut så sällan jag kan. Alla rester går det att göra något med! (okej, kanske inte sönderkokta makaroner som fått stå och torka in i en kastrull – men allt annat :p)
    Hoppas du har tid att ses något när jag kommer ner nu, ska på jobbintervju faktiskt 😀

Kommentera

