New York Blueberry Cheesecake

Jag kan inte hålla mig, måste lägga ut receptet på efterrätten jag gjorde. Många av er har säkert redan sett receptet och kanske till och med lagat det. Receptet kommer såklart från Leila. Sedan jag fick hennes kakbok för över två år sedan har jag varit sugen på att göra denna cheesecake och samtidigt har jag läst i bloggar hur alla hyllar den. Nu har turen äntligen kommit till oss och jag säger bara MUUUUMMA!!

Recept: Leila

New York Blueberry Cheesecake

8-10 bitar

  • 300 g digestivekex
  • 150 g osaltat smör
  • 1 dl strösocker
  • 1 dl maizena
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 600 g Philadephia
  • 2.5 dl kesella 10%
  • 3 st ägg
  • 1 dl vispgrädde
  • 200 g vit choklad
  • 1 dl frysta amerikanska blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Krossa kexen i mixer och rör i det smälta smöret. Packa blandningen hårt i en form med löstagbar botten 24 cm i diameter. Grädda botten i 10 minuter och låt den svalna.

Blanda socker, majsmjöl och vaniljsocker i en skål. Häll i kesella och färskost och vispa krämigt med en elvisp. Höj temperaturen i ugnen till 200 grader. Tillsätt äggen och vispa väl. Häll i grädden lite i taget under vispning. Smält chokladen i ett vattenbad och rör ner den i smeten.

Häll smeten över kakbotten och strö över bären på toppen. Grädda kakan i 30 minuter. Täck med ugnsfolie så att kakan inte blir brun. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i 30 minuter.

Låt kakan stå i kylen över nattens så blir den godare.

6 reaktioner på ”New York Blueberry Cheesecake

  1. Vad fin! Och kan tänka mig att den är väldans god, cheesecake gör man för sällan.
    Lustigt nog gjorde jag det idag och lade precis upp ett blogginlägg om det också 🙂

Kommentera

