Shrimp Chowder

Här kommer receptet på den soppa jag gjorde under min ”halv sju hos mig”. Clam Chowder är en typisk amerikansk rätt och jag har hittat recept lite här och där. Jag ville verkligen ha soppa till förrätt och tyckte att denna skulle passa perfekt. Det fanns bara ett problem, jag äter inte musslor och kommer aldrig göra det i hela mitt liv. Jag har ingen bra förklaring till varför jag inte gör det, det vänder sig bara i min mage när jag tänker på musslor. Därför fick jag helt enkelt ersätta musslorna med något och självklart fick mina älskade räkor rycka in som ersättare.

Soppan blev god och krämig, kan absolut tänka mig att bjuda på den igen.

Sedan en annan sak, vill ni ha kolla på matbloggar och inspirerande recept? Då föreslår jag att ni klickar er vidare till denna sida.

Shrimp Chowder

4 portioner

  • 5 dl fiskfond (utspädd)
  • 1 dl vitt vin
  • 100 g tärnat bacon
  • 1 hackad gul lök
  • 1 dl hackad rotselleri
  • 1 finhackad morot
  • 2 potatisar i små tärningar
  • 50 g smör
  • 1 1/4 dl vetemjöl
  • 8 dl mjölk
  • salt efter smak
  • 1 krm vitpeppar
  • 1 tsk strösocker
  • lite cayennepeppar
  • räkor till servering

Stek baconet i en het stekpanna. Vänd ner lök, morot, potatis och rotselleri. Låt fräsas på låg värme tills grönsakerna börjar mjukna. Smält smöret i en stor kastrull och vispa i mjölet till en redning. Späd med mjölken och koka en stuvning på låg värme under omrörning, cirka 5 minuter. Späd med fiskfond och vin. Soppan ska vara nästan lika tjock som en stuvning. Tillsätt  grönsakerna och sidfläsket. Krydda och smaka av. Servera i fina skålar och toppa med räkor.

4 reaktioner på ”Shrimp Chowder

Kommentera

