Lätt hälsolimpa

Blev sugen på att baka ett bröd igår på kvällskvisten.  Googlade bikarbonatbröd och tog första bästa grundrecept. Efter det blandade jag ner de nötter, mjöl och torkade frukter jag hade hemma. Resultatet blev såklart gott, men jag älskar bikarbonatbröd, gillar den kompakta texturen.

Godast tycker jag att brödet är med ost, men jordnötssmör funkar också såklart 🙂 Nästa gång jag bakar bröd skall jag nog försöka mig på ett surdegsbröd! Spännande va!

Recept: Arla

Lätt hälsolimpa

1 limpa

  • 2 dl grovt rågmjöl
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 1/2 dl havrekli
  • 1 dl grovhackade nötter
  • 1 dl hackade, torkade aprikoser
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 4 dl  yoghurt
  • 1 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt och sylt. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den kallna under bakduk.

5 reaktioner på ”Lätt hälsolimpa

Kommentera

