Pepparstekt lax med örtmos och liten tomatsallad

Nu skall jag försöka bombardera er med inlägg under helgen för under veckan kommer det bli lite sämre med det. Varför? Joo, jag skall jobba hela nästa vecka och kommer nästan inte vara hemma något alls. Jag kommer nog inte laga någon mat alls utan det kommer bli en massa mackor och gröt (och donken). Undra om jag ens kommer sätta på datorn när jag kommer hem från jobbet på kvällen, ja vi får se! Kanske gör jag så att jag laddar upp en massa tidsinställda inlägg så det inte blir helt dött här, det är ju så trist 🙂

Hur som helst, här kommer ett recept på lax som vi åt för några veckor sedan. Gott med mycket peppar och lite piffigt mos.

Pepparstekt lax med örtmos och liten tomatsallad

4 portioner

  • 4 portionsbitar lax
  • 1 msk olja
  • salt
  • svartpeppar krossad
  • rosépeppar krossad

Grönt potatismos:

  • 1 kg potatis
  • 60 g smör
  • mjölk
  • 1 msk persilja hackad
  • 1 msk dill hackad
  • 1 msk basilika hackad
  • salt och peppar

Tomatsallad

  • 6 tomater
  • 1 gul lök hackad
  • 2 msk basilika hackad
  • 1 dl olivolja
  • 2 msk vit balsamvinäger
  • 1 vitlöksklyfta, finhackad
  • 1 tsk flytande honung
  • salt och peppar

Till servering

  • Sparris

Koka potatisen. Gör tomatsalladen: Skålla tomaterna i några sekunder. Skala dem och skär dem i skivor. Varva alla ingredienser till tomatsalladen på ett far, låt stå och marinera. Salta laxen. Blanda pepparsorterna och vänd laxen i. Stek laxen i olja tills den är färdig (innertemperatur på 65 grader). Pressa den kokta potatisen. Smär smöret och värm mjölken, vispa ner i den pressade potatisen. Smaka av med salt, peppar och örterna.

 

7 reaktioner på ”Pepparstekt lax med örtmos och liten tomatsallad

Kommentera

