Pasta med rostad vitlök och karjohan creme fraiche

När jag var liten avskydde jag hur mamma blandade såsen och pastan och serverade blandningen i en kastrull på bordet. När jag flyttade hemifrån serverade jag alltid såsen och pastan åtskilda och har gjort det tills idag. Vad spelar det för roll? Maten skall ändå blandas i magen.

Detta recept tycker jag var gott men jag hade gärna ätit en bit kallrökt lax till. Men denna vecka är det veggo och då blev det lite extra gröna bönor istället.

Recept: Arla

Pasta med rostad vitlök och karjohan creme fraiche

4 portioner

  • 300 g pasta
  • 8 vitlöksklyftor (jag tog 3)
  • 1 msk smör
  • 100 g bladspenat
  • 2 dl Arla Köket crème fraiche gourmet karljohan, timjan, citron
  • salt
  • svartpeppar
  • 1 dl riven lagrad ost (jag tog västerbotten)

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Skala och skiva vitlöken. Fräs den i smör några minuter och blanda ner spenaten mot slutet. Häll av pastan och lägg tillbaka den i kastrullen. Blanda ner crème fraiche, vitlök och spenat. Rör om och låt det bli varmt. Tillsätt ev lite vatten. Smaka av med salt och peppar. Strö över riven ost vid servering.

5 reaktioner på ”Pasta med rostad vitlök och karjohan creme fraiche

  1. 8 vitlöksklyftor??? Hur kommer det sig? Lät ju galet mycket. Man lär ju osa vitlök hela veckan om man använder 8 stycken, haha.

Kommentera

