Kikärtsbiffar med getost och svalkande raita

Jag älskar falafel eller flafel som pizzerian i Uppsala skrev i sina reklamblad. Krispiga kikärtsbollar med en svalkande yoghurtsås och mängder av olika grönsaker är svårslaget. Jag har försökt återskapa detta hemma många gånger och jag vet precis var problemet ligger, jag friterar dem inte. Jag vågar inte koka upp olja utan nöjer mig med att steka och då blir de aldrig lika goda. Däremot är det ingen som säger att det inte är gott med stekta kikärtsbiffar, det är bara inte lika gott som friterade.

Här kommer i alla fall ett recept på kikärtsbiffar vi gjorde idag. Godast med hela rätten var raitan, supergod och fräsch.

Recept: Smak för grönt

Kikärtsbiffar med getost och raita

4 portioner

  • 2 burkar kikärtor
  • 1 ägg
  • 1 dl riven/smulad getost
  • salt och peppar
  • eventuellt lite majsstärkelse

testa gärna med lite andra kryddor i, tex chili eller curry

Mixa kikärtor. Rör ner resten av ingredienserna. Skölj händerna med kallt vatten och forma små biffar. Stek i olja eller smör tills de fått fin färg.

  • 1.5 dl fet yoghurt
  • 1 tomat
  • 1 bit gurka
  • ½ rödlök
  • hackad mynta eller torkad mynta
  • 1 droppe  honung
  • salt och peppar

Skär grönsakerna smått och blanda med yoghurt, mynta och honung. Smaka av med salt och peppar. Ställ kallt ett tag.

Servera biffarna med pita eller tortillabröd, getost och grönsaker.

7 reaktioner på ”Kikärtsbiffar med getost och svalkande raita

  1. jag steker mina falaflar, men med väldigt mycket olja i stekpannan och då tycker jag att resultatet blir bra!
    raitan låter fantastisk, den ska jag prova!

Kommentera

