Hur man kan duka

Ibland önskar jag att jag vore Blondinbella. Va tänker ni nu? Jag menar varken att jag vill se ut som henne eller egentligen leva hennes liv men tänk vad skönt det vore att kunna skriva ”hej här är min pälsmössa” och sedan få reklamintäkter som kunde betala alla ens räkningar. Fast det skulle kanske inte fungera för mig, jag skulle aldrig ta på mig en pälsmössa eller skriva om den ur ett positivt perspektiv.

Det är ingen som vill anställa mig :D? Flummig tjej på snart 23 jordsnurrar med en förkärlek till prickiga klänningar. Jag kan laga mat, underhålla och diskutera allt mellan himmel till jord. Nä, men man skall vara positiv och jag tror det är en bra erfarenhet att ha varit arbetslös och ha dåligt med pengar. På så vis blir det lättare att sätta sig in i andra människors situation och inte tänka så egoistiskt.

Nu lämnar vi det ämnet och fortsätter med dukning. Visst är det roligare att äta om det ser fint och inbjudande ut? Det tycker jag i alla fall. Ett bra sätt att piffa upp stämningen lite är ju med levande blommor eller fina servetter, här kan ni läsa hur man viker en ros.

Jag tycker heller inte att man måste vara så strikt när man dukar. Blanda glas och olika typer av tallrikar och var inte rädd för färg. Gör personliga namnetiketter och mys till det med ljus i fina ljushållare. På loppis kan man ofta hitta fina tallrikar och små glas som gör hela dukningen mer spännande.

Det är dessutom fint att lägga saker i mitten på bordet mellan tallrikarna om ni förstår vad jag menar. På jul kan man exempelvis dekorera med granris (om ingen är allergisk) strö ut lite stjärnor eller något annat dekorativt.

Hur som helst, det viktigaste är i slutändan att man har trevligt och det kan man ha även om man sitter på golvet och äter korv med bröd på papptallrikar.

Hur brukar ni duka fint?

7 reaktioner på ”Hur man kan duka

  1. Åhh det där tyckte ja va superfint! Jag är jättedålig på att duka fint 😦 Brukar typ köpa lite blommor o ställa på bordet, he he he !

  2. Sv: Hehe egentligen ingen alls och du har helt rätt, rosa ÄR bäst! Du verkar ha en trevlig blogg så kul att du kommenterade på min så jag kan börja läsa din!

  3. wihoo va skoj 🙂 ja älskar deras glass! namnam! synd att det är så satans dyrt bara, med presentkort alltså 😛 vill du skicka eller tar vi det när vi ses? 😀

  4. Åh, älskar också fina dukningar 🙂 Önskar dock att jag hade mer plats i mina skåp för fint porslin och mer glas. Har redan fullt!

    Hemmafru tycker jag låter som ett himla bra jobb 🙂 Kanske skulle bli lite trist i längden bara att vara den enda som inte har nåt för sig på dagarna 😛

    Okej, vad spännande och kul med en flytt! Och skönt att komma till stan kanske?

Kommentera

