Hjortron och yoghurtvarv med krisp

Det blev inte så många recept publicerade igår. Fy fy på mig, men ibland glömmer jag av att detta är en matblogg och så råkar jag fylla den med lite annat istället. Här skall ni i alla fall få ett recept av mig, ett med hjortronsylt.

Tycker ni om hjortron? Jag tycker att det är äckelgott. Nu är det så att jag är rätt ovan vid smaken, inte som min norrlänning till kompis (Anna) som är betydligt mer bekant med det lilla bäret. Mina smaklökar inte hunnit vänja sig ännu.  Ni vet väl att det tar några gånger att lära sig en ny smak? Det brukade alltid vår skolsyster propagera när vi var dåliga på att äta grönsaker för det var äckligt.

Nog med tjat, här kommer receptet.

Hjortron och yoghurtvarv med krisp

4 portioner

  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 2 nypor äkta vaniljpulver
  • hjortronsylt
  • 1 dl havregryn
  • ½ dl kokosflingor
  • 1 msk  råsocker
  • 1 näve hasselnötter
  • 1 näve valnötter
  • 1 msk smör

Blanda vaniljpulver med yoghurt och ställ kallt. Hacka nötterna lite slarvigt och blanda med kokosflingor, råsocker och havregryn. Smält smöret i en stekpanna och rosta kokos och nötblandningen. Låt sedan svalna. Vid servering, varva 1 klick hjortronsylt, yoghurt och krispet i fina serveringsskålar.

2 reaktioner på ”Hjortron och yoghurtvarv med krisp

Kommentera

