Brödspecial

Jag är en brödnarkoman, min moster är en brödälskare och min kusin är den värsta brödjunkie världen skådat. Jag har ju visat er bilder hur min kusin äter, han använder bröd som tallrik och lassar sedan på med mat så det ser groteskt ut. Jag älskar också bröd men föredrar att äta det med traditionella pålägg.

För några månader sedan fick jag ett önskemål att lista mina favoritpålägg, men det har inte blivit av. Men nu skall jag delge er mina små älsklingar.

Bästa påläggen

1. Macka med sylt och jordnötssmör

2. Macka med jordnötssmör och skivad banan

3. Macka med brieost, spenat och tomat

4. Macka med mosad avocado, örtsalt och tomat

5. Macka med mozzarella och tomat + eventuellt en bit skinka

6. Macka med apelsinmarmelad och ost

7. Macka med leverpastej och saltgurka


Men man kan ju inte bara lägga fokus på pålägget, brödet är också viktigt! Därför slänger jag in några av mina favoritbröd att baka också.

Bästa bröden att baka

Blåbärslimpa

Snabba brödet <– Detta vann jag en bakmaskin med

Hönökaka

Saftigt morotsbröd

Bovetefrallor

Har ni lust får ni gärna ge mig goda recept på bröd, då blir jag lycklig!

10 reaktioner på ”Brödspecial

  1. Jag har ett du måste testa, supergott faktiskt. och jag är verkligen ingen brödfanatiker!

    Långpannebröd med morötter och frön
    Ingredienser
    5 dl vatten fingervarmt
    50 gram jäst
    100 gram smör, smält
    2 st morot/morötter, stora, finrivna
    1 tsk salt
    2 msk sirap
    5 dl vetemjöl
    8 dl dinkelmjöl
    2 dl pumpafrön, eller andra frön

    Tillagning
    1. Värm vattnet till 37 grader. Smält smöret. Lös upp jästen i lite vatten. Tillsätt resterande vatten, smör och resten av ingredienserna, spara lite av fröna att lägga på toppen. Blanda väl och låt jäsa ca 40 minuter.
    2. Knåda degen lätt och dela den i ca 15 lika stora bitar. Rulla små runda bullar och lägg bredvid varandra på en långpanna med bakplåtspapper. Strö lite frön ovanpå. Låt jäsa 45 minuter.
    3. Grädda mitt i ugn, 175 grader i 20 minuter.

Kommentera

