Couscous med halloumi

Jag inleder med att tala om för er att detta är ett av mina favoritrecept. Har jag satt ribban tillräckligt högt nu? Detta kanske inte är en wowrätt men då den är fylld med så mycket gott går det inte annat än att älska den. Konstigt nog har jag inte lagat den på ca 4 år utan mest sneglat på bilden i kokboken när jag bläddrat förbi. Nu var det återigen dags för couscous med halloumi och jag längtar redan till nästa måltid.

Sedan så är det min mamma som tagit bilden och hon har aldrig fotat med en systemkamera innan haha! Duktig mamma.

Recept: Smak för grönt

+

+

=

Couscous med halloumi

4 portioner

Dressing

  • 0,5 st citron(er), rivet skal och juice
  • 1 tsk röd chilifrukt, hackad röd chili
  • 1 st vitlöksklyfta(or)
  • 2 msk olivolja
  • 2 msk sweet chilisås
  • salt och svartpeppar

Couscous

  • 5 dl grönsaksbuljong
  • 2 msk olivolja
  • 4 dl couscous
  • 0,5 st röd lök(ar)
  • 2 st apelsin(er)
  • 1 st blodgrapefrukt
  • 2 st avocado(s)
  • 1 dl örtkryddor, färska, t ex bladpersilja och koriander
  • 3 msk cashewnötter
  • 400 gram halloumi

Börja med dressingen. Skölj citronen, riv det yttersta av skalet och pressa ur saften. Hacka chilin fint samt skala och riv vitlöken. Blanda ihop ingredienserna och smaka av med salt och peppar.
Koka upp buljong och olja i en kastrull. Blanda ner couscousen och lägg på locket. Låt couscousen svälla i 10 minuter. Rör med en gaffel och låt svalna.Skala och skiva löken tunt. Skala apelsin och grapefrukt och skär i bitar. Dela och kärna ur avokado, gröp ur köttet och skär i bitar. Blanda alltsammans med couscousen. Hacka örter och nötter och vänd ner. Skiva halloumin och stek i olivolja. Lägg osten på salladen och ringla över dressingen. Servera med yoghurt.

5 reaktioner på ”Couscous med halloumi

Kommentera

